MENU

Konec veder v autě

Zajímavosti
Konec veder v autě
Zdroj fotografie: Canva / George Dolgikh

Když mě jako malého rodiče v 80. letech vozili v létě na chalupu, jediný způsob, jak v tátově žigulíku zařídit dýchatelné ovzduší, bylo pootevřít okénka. Jen o pár stovek kilometrů dál na západ se ale lepší auta už dávno pyšnila klimatizačními jednotkami. Ve skutečnosti ta úplně první sériová se začla prodávat už před 86 lety.

Právě 4. listopadu 1939 byl totiž v rámci 40. ročníku autosalonu v Chicagu poprvé veřejně představen automobil s vestavěnou klimatizací – model Packard One-Twenty pro rok 1940. Tento luxusní sedan od společnosti Packard Motor Car Company se stal průkopníkem v oblasti automobilového chlazení, což představovalo revoluci v pohodlí cestujících, zejména v horkých letních měsících.

Před rokem 1939 byly pokusy o chlazení interiéru aut primitivní a neefektivní. Řidiči se spoléhali na otevřená okna, ventilátory nebo dokonce na ledové bloky umístěné v podlaze vozu. Tyto metody však nebyly zrovna praktické. Vývoj klimatizace pro automobily začal již v 30. letech 20. století. Společnosti jako Nash Motors experimentovaly s jednoduchými systémy již v roce 1938, ale tyto byly spíše prototypy bez širšího uplatnění. Packard však šel dál. Jeho inženýři spolupracovali s firmou Bishop and Babcock Company na vývoji systému, který využíval kompresor poháněný motorem vozu, chladivo a ventilátory pro cirkulaci vzduchu.

Systém v Packordu 1940 byl umístěn v zavazadlovém prostoru, kde zabíral značný prostor – přibližně polovinu kufru. Fungoval na principu chlazení vzduchu pomocí freonu (tehdy používaného chladiva R-12), který byl stlačován kompresorem připojeným k motoru. Chladný vzduch byl pak distribuován do kabiny skrz ventilační otvory. Cena této příplatkové výbavy byla poměrně vysoká – přibližně 274 dolarů, což v té době odpovídalo zhruba čtvrtině ceny celého vozu. I tak to ale byl obrovský krok vpřed, protože poprvé nabídl kontrolu teploty nezávisle na venkovních podmínkách.

V prvních letech byla klimatizace luxusem dostupným jen pro bohatší vrstvy – v roce 1940 ji objednala jen asi 3 % zákazníků – ale postupně se stala standardem. Během 50. let začaly klimatizaci nabízet i jiné značky jako Cadillac nebo Chrysler. Do 60. let se rozšířila do masové produkce, zejména v USA, kde horké léto v jižních státech podtrhovalo její nutnost. Dnes je klimatizace součástí téměř každého nového vozu a je výrazně skladnější, účinnější a díky modernějším a bezpečnějším chadivům také ekologičtější.

První klimatizace od Packardu zkrátka změnila svět, ukázala směr do budoucnosti a upevnila význam značky Packard, jako symbolu amerického inovativího ducha. Klimatizace nejen zlepšila komfort, ale také přispěla k bezpečnosti – řidič trpící nadměrným vedrem se daleko hůř soustředí. Za železnou oponou jsme si na klimatizace museli počkat až do samého konce dvacátého století, ale dnes už si je naštěstí můžeme užívat bez starostí.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Suverén
VÍTĚZSLAV VÁVRA
Suverén - VÍTĚZSLAV VÁVRA
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.