Průkopníkem snadného startování byl Cadillac
.webp?ts=)
Dnes už o tom prakticky ani nepřemýšlíme. Stačí nasednout do auta a otočit klíčkem - nebo v novějších autech prostě jen stisknout tlačítko. Ale startér, který dokáže probudit k životu spalovací motor, tu rozhodně nebyl odjakživa. Spoustu let bylo třeba nahazovat motor ručně, pomocí kliky - a to byla opravdu namáhavá práce.
Dnešní datum se slaví jako výročí zavedení elektrických startérů, protože právě 6. dubna 1912 začala automobilka Cadillac prodávat auta s jednoduchým a komfortním startováním. Princip elektrického startéru byl ale v té době známý už několik let - Clyde Coleman si ho nechal patentovat už v roce 1903. Zdokonalený systém ve vozech Cadillac představil Charles Kettering. Využil faktu, že do elektromotoru startéru se krátkodobě dá pustit víc proudu, než by vydržel v kontinuálním provozu. K nahození spalovacího motoru roztočením setrvačníku to ale bohatě stačilo.
Vynález startéru znamenal další krok na cestě přiblížení automobilů široké veřejnosti. Startování klikou bylo totiž nejen namáhavé, ale mnohdy i nebezpečné - klika měla občas tendenci se prudce vracet a pohmožděné, nebo dokonce polámané ruce nebyly výjimkou.
Auto, které postavilo Ameriku na kola, slavný Ford Model T, se startoval klikou až do roku 1919. První masově vyráběný automobil pro nejširší vrstvy dbal zpočátku především na jednoduchost a nízké náklady, ale právě v roce 1919 musel i Henry Ford uznat, že bez elektrického startéru to nepůjde - konkurenti ho totiž zaváděli doslova plošně.
Někteří odborníci dokonce tvrdí, že zavedení elektrického startéru bylo jedním z důvodů, proč neuspěly elektromobily. Ty už tehdy byly tišší a jednodušší na údržbu, nicméně právě snadné startování podpořilo výhody spalovacích motorů, které pak ve výsledku byly praktičtější a spolehlivější. Dnes se sice pomalu vracíme k elektromobilům a hybridním pohonům, ale bez elektrického startéru si dnes drtivá většina lidí nedokáže život vůbec představit.