Nejrychlejší vlak světa
.webp?ts=)
Vlak, který nejezdí, ale vznáší se. Zní to jako sci-fi? A přitom je to realita japonského Maglevu, vlaku na magnetickém polštáři, který v dubnu 2015 přepsal historii. Právě ten den překonal rychlost 600 km/h a stal se tak nejrychlejším pozemním dopravním prostředkem na světě.
Maglev se tehdy na zkušební trati rozjel až na neuvěřitelných 603 kilometrů za hodinu. Překonal tak svůj předchozí rekord 590 km/h a od té doby ho nikdo nepřekonal. Pro srovnání – slavný francouzský TGV drží rekord na klasické trati s ocelovými kolejnicemi rychlostí 574,8 km/h (z dubna 2007). Ale Maglev je jiná liga – nemá kola ani tradiční koleje, jen klouzání po magnetickém polštáři, které téměř eliminuje tření.
Rychlost má v Japonsku tradici
Není divu, že právě Japonsko je lídrem ve vývoji vysokorychlostní železnice. Už v roce 1964 tam vyjel první šinkansen – vlak, který spojil Tokio s Ósakou. Dnes je šinkansen běžnou součástí dopravy a mimo jiné se s vámi ve vlaku může projet třeba i kočička Hello Kitty.
A právě tato dvě města – Tokio a Ósaka – má v budoucnu nově propojit Maglev. První úsek nové magnetické železnice mezi Tokiem a Nagojou by měl být dokončen už na konci 20. let tohoto století. A přestože to zní futuristicky, Japonsko už teď testuje, zkoumá a připravuje vše pro reálný provoz.
Maglevy ve světě? Spíš výjimka než pravidlo
Podobné vlaky jako maglev existují i v Číně, Jižní Koreji nebo Německu, ale nikde se zatím nerozšířily tak, aby změnily způsob cestování v širším měřítku. Důvod? Vysoké náklady na výstavbu a udržení infrastruktury.
Maglev je totiž náročný nejen technologicky, ale i finančně. Vyžaduje úplně novou trať, protože klasické koleje pro něj nejsou použitelné. Na druhou stranu – tam, kde se postaví, nabízí cestování s minimální hlučností, bez vibrací a s nepřekonatelnou rychlostí.
Kdo ví – třeba za pár let nasedneme v Tokiu na vlak, který nás „odnese“ do Ósaky rychlostí přes 600 kilometrů za hodinu. A bude to pořádný zážitek!