Prvorepublikový architektonický skvost
.webp?ts=)
Dne 26. května 1928 bylo v Brně slavnostně otevřeno brněnské výstaviště, které se rychle stalo nejen symbolem jihomoravské metropole, ale i celé meziválečné Československé republiky. Areál vznikl u příležitosti Výstavy soudobé kultury v Československu, jež se konala ke 10. výročí vzniku samostatného státu.
Rozsáhlý a na svou dobu velmi moderní výstavní komplex vznikl v rekordně krátkém čase – výstavba započala teprve na podzim 1927! Díky dobré organizaci a jasné vizi se podařilo během několika měsíců postavit moderní areál, který byl zcela srovnatelný s výstavními centry západní Evropy.
Výstavbu vedl architekt Josef Kalous, generální projektant výstavy, a mezi autory jednotlivých pavilonů patřili přední představitelé tehdejší československé architektury, včetně Bohuslava Fuchse a Josefa Gočára. Nejznámější stavbou je dodnes pavilon A, nazývaný také palác Industrie, který slouží jako dominanta areálu a byl ve své době technologickým i estetickým unikátem. Ano, je to ten s krásnou železobetonovou obloukovou klenbou ve tvaru řetězovky. To je křivka, kterou vytvoří řetěz, když ho volně zavěsíte - akorát tady je vzhůru nohama.
Cílem výstavy bylo představit úspěchy mladé republiky ve všech oblastech – od průmyslu a vědy přes školství a umění až po každodenní kulturu. Vystavovalo více než 1000 firem a institucí, výstavu navštívilo během několika měsíců přes 2,5 milionu lidí, včetně zahraničních delegací. Šlo o jeden z největších veletržních podniků své doby ve střední Evropě.
Brněnské výstaviště přežilo druhou světovou válku i politické zvraty a v průběhu desetiletí se proměnilo v kulturní a veletržní centrum nadnárodního významu. Stalo se domovem například Mezinárodního strojírenského veletrhu, který patří k nejvýznamnějším událostem svého druhu v Evropě. Několikrát hostil i Autosalon Brno, každé dva roky mezi roky 1991 a 2013.
Dnes, 97 let po otevření, je brněnské výstaviště symbolem modernismu, pokroku a otevřenosti, která stála u zrodu první republiky i její kulturní identity.