Věděli jste, že na Letnou jezdila lanovka už v roce 1891?
.webp?ts=)
Na konci 19. století byla Praha v plném rozkvětu a mezi Vltavou a Letenskou plání se zrovna chystalo něco nevídaného: první lanová dráha v českých zemích. Byl to odvážný projekt – a zároveň elegantní gesto moderní doby, které spojilo centrum města s Letenskou vyhlídkou.
Všechno odstartovalo 31. května 1891. Ve stejný den, kdy začínala Jubilejní zemská výstava, poprvé vyjela pozemní lanovka od nábřeží u Řetězového mostu vzhůru do parku Letenského zámečku. Cesta trvala sotva dvě minuty.
Za celým konceptem stál rakouský konzul Adolf rytíř ze Schaecků, který přišel s vizí propojit řeku s pražskými vrchy. A právě Letná byla ideální: výhledy, prostor a zájem. Výstavní výbor projekt přijal, stavbu svěřil firmě Reiter a Štěpán a už v zimě 1890/91 se začalo kopat.
Vozy jezdily systémem vodní převahy: sudy s vodou ve voze nahoře táhly prázdnější vůz dolů. O pár let později ji elektrifikoval sám František Křižík. Lanovka jezdila sezónně – od jara do podzimu – a stala se rychle oblíbenou. Její trasa vedla z dolní stanice u dnešního Letenského tunelu k horní u Letenského zámečku.
Ve své době to byla atrakce i služba – vozila návštěvníky na výstavy, rodiny na procházku i fanoušky na fotbal. Stala se součástí městského dopravního systému a dokonce měla své číslo – linku č. 10.
Pak ale přišla první světová válka a s ní i útlum všeho běžného. Lanovka zastavila provoz 28. července 1914 při mobilizaci. Už se nikdy nerozjela. Poslední jízdu zažila 10. listopadu 1916. Po válce byla trať definitivně zrušena a její místo postupně pohltil Letenský tunel.
Dnes z lanovky nezůstalo skoro nic – kromě hrstky nadšenců ji zná málokdo. Ale pozorné oko na Letné přece jen najde stopy: zbytky opěrných zdí, kamenné schodiště, reliéfy starého zábradlí. V roce 2019 město upravilo horní část jako pamětní vyhlídku. Přibyly lavičky, informační tabule, a tím i tichá pocta zapomenuté kráse technického pokroku.