MENU

Z malé kavárny celosvětovou hvězdou

Zajímavosti
Z malé kavárny celosvětovou hvězdou
Zdroj fotografie: Canva

Všechno začalo v Seattlu v roce 1971, když tři přátelé – učitel angličtiny Jerry Baldwin, učitel dějepisu Zev Siegl a spisovatel Gordon Bowker (kteří se všichni potkali při studiu na San Franciské Univerzitě) – otevřeli první obchod se speciální kávou a vybavením pro její přípravu. K prodeji kvalitní kávy i vybavení na její výrobu je inspiroval Alfred Peet, v té době už zavedený pražič kávy.

Název Starbucks nevznikl napoprvé. Jeden z obchodních partnerů tvrdil, že největší sílu mají názvy začínající písmeny „st“, takže si všichni začli tvořit seznam takových slov. Výběr nakonec padl na „Starbo“, hornické městečko v Kaskádovém pohoří na západě Severní Ameriky. A potom někdo navrhl Starbucks - podle postavy palubního důstojníka Starbucka z románu Mobby Dick - Bílá velryba.

Zpočátku se Starbucks soustředil na prodej kvalitní pražené kávy a nevyráběl žádné nápoje. To se však změnilo v roce 1982, kdy do firmy vstoupil Howard Schultz jako marketingový ředitel. Při návštěvě Itálie ho nadchla tamní kultura espresso barů, kde lidé trávili čas u kvalitního espressa a diskutovali o životě. Po návratu se snažil tuto atmosféru přenést do Starbucks, ale zakladatelé nebyli jeho nápadem nadšeni.

Schultz proto v roce 1985 odešel a založil vlastní síť kaváren Il Giornale, která měla úspěch. V roce 1987 se zakladatelé Starbucks rozhodli firmu prodat, Schultz ji koupil a přetvořil podle své vize. Své kavárny Il Giornale přejmenoval na Starbucks a z malé společnosti zaměřené na prodej kávy vytvořil místo, kde si lidé mohli vychutnat nejen špičkovou kávu, ale i příjemné prostředí.

Rychlá expanze a důraz nejen na kávu

Pod vedením Howarda Schultze se Starbucks rychle rozrůstal. V 90. letech expandoval po celých Spojených státech a následně i do dalších zemí. Klíčem k úspěchu bylo nejen kvalitní kávové zrno, ale také silná značka, důraz na zákaznický zážitek a inovace, jako byly pohodlná křesla, Wi-Fi připojení a sezónní nápoje.

Dnes má Starbucks tisíce poboček po celém světě a je synonymem pro „velkosériovou“ prémiovou kávu. Nedostanete v ní možná tu nejlepší výběrovou kávu, jako v malých specializovaných kavárnách tzv. „třetí kávové vlny“, ale můžete si být jistí, že ve Starbucks na celém světě dostanete kávu velmi podobné chuti, ne-li úplně stejnou. Přestože se v průběhu let firma potýkala s výzvami, včetně kritiky cen nebo pracovních podmínek, její vliv na kavárenskou kulturu zůstává nepopiratelný. Co začalo jako malý obchod v Seattlu, se proměnilo v globální fenomén, který ovlivnil způsob, jakým lidé po celém světě vnímají kávu.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Jen blázen žárlí
JAKUB SMOLÍK
Jen blázen žárlí - JAKUB SMOLÍK
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Slow Down
GERRY & THE PACEMAKERS
Slow Down - GERRY & THE PACEMAKERS
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.