MENU

Z malé kavárny celosvětovou hvězdou

Zajímavosti
Z malé kavárny celosvětovou hvězdou
Zdroj fotografie: Canva

Všechno začalo v Seattlu v roce 1971, když tři přátelé – učitel angličtiny Jerry Baldwin, učitel dějepisu Zev Siegl a spisovatel Gordon Bowker (kteří se všichni potkali při studiu na San Franciské Univerzitě) – otevřeli první obchod se speciální kávou a vybavením pro její přípravu. K prodeji kvalitní kávy i vybavení na její výrobu je inspiroval Alfred Peet, v té době už zavedený pražič kávy.

Název Starbucks nevznikl napoprvé. Jeden z obchodních partnerů tvrdil, že největší sílu mají názvy začínající písmeny „st“, takže si všichni začli tvořit seznam takových slov. Výběr nakonec padl na „Starbo“, hornické městečko v Kaskádovém pohoří na západě Severní Ameriky. A potom někdo navrhl Starbucks - podle postavy palubního důstojníka Starbucka z románu Mobby Dick - Bílá velryba.

Zpočátku se Starbucks soustředil na prodej kvalitní pražené kávy a nevyráběl žádné nápoje. To se však změnilo v roce 1982, kdy do firmy vstoupil Howard Schultz jako marketingový ředitel. Při návštěvě Itálie ho nadchla tamní kultura espresso barů, kde lidé trávili čas u kvalitního espressa a diskutovali o životě. Po návratu se snažil tuto atmosféru přenést do Starbucks, ale zakladatelé nebyli jeho nápadem nadšeni.

Schultz proto v roce 1985 odešel a založil vlastní síť kaváren Il Giornale, která měla úspěch. V roce 1987 se zakladatelé Starbucks rozhodli firmu prodat, Schultz ji koupil a přetvořil podle své vize. Své kavárny Il Giornale přejmenoval na Starbucks a z malé společnosti zaměřené na prodej kávy vytvořil místo, kde si lidé mohli vychutnat nejen špičkovou kávu, ale i příjemné prostředí.

Rychlá expanze a důraz nejen na kávu

Pod vedením Howarda Schultze se Starbucks rychle rozrůstal. V 90. letech expandoval po celých Spojených státech a následně i do dalších zemí. Klíčem k úspěchu bylo nejen kvalitní kávové zrno, ale také silná značka, důraz na zákaznický zážitek a inovace, jako byly pohodlná křesla, Wi-Fi připojení a sezónní nápoje.

Dnes má Starbucks tisíce poboček po celém světě a je synonymem pro „velkosériovou“ prémiovou kávu. Nedostanete v ní možná tu nejlepší výběrovou kávu, jako v malých specializovaných kavárnách tzv. „třetí kávové vlny“, ale můžete si být jistí, že ve Starbucks na celém světě dostanete kávu velmi podobné chuti, ne-li úplně stejnou. Přestože se v průběhu let firma potýkala s výzvami, včetně kritiky cen nebo pracovních podmínek, její vliv na kavárenskou kulturu zůstává nepopiratelný. Co začalo jako malý obchod v Seattlu, se proměnilo v globální fenomén, který ovlivnil způsob, jakým lidé po celém světě vnímají kávu.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
Rádio BLANÍK - Morava a Slezsko
Pohodové české rádio
Pretty Woman
KAREL GOTT
Pretty Woman - KAREL GOTT
LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Taky jsem se narodil bos
OLYMPIC
Taky jsem se narodil bos - OLYMPIC
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Ebony And Ivory
PAUL McCARTNEY & STEVIE WONDER
Ebony And Ivory - PAUL McCARTNEY & STEVIE WONDER
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.