Závod kolem světa, první smrtelná nehoda a Louis Renault
![Závod kolem světa, první smrtelná nehoda a Louis Renault](/content/articles/id_articles/thumbnails/1621-image(420x420-crop).jpg)
Dnešní den, tedy 12. únor se hned několikrát zapsal do historie automobilů. V roce 1908 byl například v New Yorku odstartován první automobilový závod kolem světa. Účastnilo se ho pět posádek, cílová čára byla v Paříži a cestou bylo 13 povinných průjezdných bodů. Automobily jely většinu času nehostinnou krajinou, kde dosud auto nikdo neviděl, včetně Velkých plání Severní Ameriky, nebo sibiřské tundry. Závod trval 169 dní a vítězná posádka ujela přes 35 tisíc kilometrů.
Zvítězila tenkrát americká posádka na voze Thomas Flyer, ale do cíle ve skutečnosti dojeli první Němci na voze Protos. Zjistilo se ale že podváděli – vyhnuli se Aljašce a své auto nechali převézt část cesty vlakem. Dostali proto třicetidenní penalizaci.
Ještě o pár let dřív, v roce 1896, se stala první dopravní nehoda, u které zemřel řidič. Henry Lindfield jel z Londýna domů do Brightonu a ještě na území britské metropole mu selhaly brzdy. „Řítil“ se dvojnásobnou rychlostí, než jaká byla povolená. Sice to bylo pouhých 30 km/h, ale ve výsledku to stačilo - Lindfield ztratil kontrolu nad vozem, vyjel ze silnice, převrátil se a narazil do stromu. Jeho osmnáctiletý syn při nehodě z auta vypadl a vyvázl téměř bez zranění, Henrymu se však zaklínila noha mezi stromem a motorem. Doktoři mu v nemocnici museli nohu amputovat, ale Lindfield už se neprobral z bezvědomí a následující den zemřel na následky amputačního šoku.
Francouzský gigant
No a nakonec – v roce 1877 se tento den narodil Louis Renault, francouzský průmyslník, průkopník automobilismu a jeden ze zakladatelů automobilky Renault. Podle dobových záznamů to byl tvrdý obchodník, geniální, mocný a slavný, často ale bezohledný, hlasitý až vulgární, netrpělivý a dominantní. Pravděpodobně i díky svým temnějším stránkám ale dosáhl takového úspěchu. První auto postavil v roce 1898, říkal mu Voiturette, postupně pak vybudoval největší koncern vyrábějící automobily v celé Francii, během první světové války se zapsal do historie prvním moderním tankem.
Sám Louis skončil poměrně neslavně, zemřel na podzim roku 1944 v osvobozené Francii, zatímco čekal na soud, který ho vinil ze spolupráce s nacisty. Vzhledem k tomu, že se osobně setkal s Hitlerem a poté vyráběl techniku pro Wehrmacht a navíc už před válkou svého úhlavního rivala Andrého Citroëna označoval za „mrňavého žida“, zřejmě mohl být spíš rád, že se procesu nedožil. Jeho automobilka však vzkvétá dodnes. Ale o tom třeba zase někdy jindy.