MENU

Československá revoluce na kolech

Zajímavosti
Československá revoluce na kolech
Zdroj fotografie: Škoda Auto, propagační foto

Dne 29. května 1964 byl oficiálně zahájen prodej osobního vozu Škoda 1000 MB, který se stal přelomem v historii tuzemské automobilky i celé československé motorizace. Šlo o první sériově vyráběný vůz značky Škoda s pohonem zadních kol a motorem vzadu, navíc konstruovaný podle moderních technologií a určený pro masový trh.

Projekt vývoje nového vozu začal už na konci 50. let, kdy bylo zřejmé, že dosluhující modely Spartak a Octavia nedokážou dlouhodobě konkurovat ani západním, ani některým východním vozům. Vývoj nového automobilu dostal krycí označení „Nový vůz MB“ a počítalo se s konstrukcí, která bude plně odpovídat trendům tehdejší doby. „Embéčko“ dostalo samonosnou karoserii, která pomohla snížit hmotnost umožnila modernější způsob výroby.

Zcela nové bylo i výrobní zázemí. Kvůli požadavkům na vysokou kapacitu byla postavena zbrusunová továrna v Mladé Boleslavi, vybavená progresivními výrobními linkami, které umožnily dosáhnout produkce až 100 tisíc vozů ročně. Jméno nového auta s tím ale nesouviselo, tisícovka v názvu odkazovala na původní objem motoru, ale „MB“ je samozřejmě Mladá Boleslav.

Škoda 1000 MB byla poháněna čtyřválcovým hliníkovým motorem o objemu 988 cm³ a výkonu 27 kW (37 koní). Díky své nízké hmotnosti (cca 800 kg) dosahovala rychlosti až 120 km/h. I když šlo o poměrně jednoduchý vůz, jeho konstrukce byla na tehdejší dobu moderní a umožnila efektivní sériovou výrobu i export do zahraničí.

Během výroby v letech 1964–1969 vzniklo přes 443 000 kusů, z čehož téměř 50 % bylo exportováno, především do zemí východního bloku, ale i na západní trhy – včetně Švédska, Belgie či Velké Británie. Vznikly i unikátní varianty, například Škoda 1000/1100 MBX, která měla dvoudveřovou karoserii, spouštěcí sloupek mezi předními a zadními okny a jinak řešené zadní okno. Vyrobilo se ale pouze něco přes 1100 kusů a dnes jde o vyhledávanou a drahou raritu.

Škoda 1000 MB zůstává ikonou své doby – nejen jako symbol (relativně) dostupného automobilu pro široké vrstvy obyvatel, ale i jako technologický milník československého strojírenství, který přiblížil místní automobilku moderním trendům světového autoprůmyslu. Šlo o jedno z nejkrásnějších aut východního bloku. O to smutnější je, že slibně rozjetý vývoj mladoboleslavské automobilky v následujících letech socialistické centrální plánování zbrzdilo natolik, že následné modely Škoda 100/110 a poté 105/120 už za západní konkurencí opět drasticky zaostávaly jak technicky, tak kvalitativně.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Kam se schoulíš
KAREL GOTT
Kam se schoulíš - KAREL GOTT
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
She's Always A Woman
BILLY JOEL
She's Always A Woman - BILLY JOEL
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.