70 let od zahájení výroby Spartaku
.webp?ts=)
Dnešní výročí je trochu s otazníkem, protože historické prameny se nám kapku rozcházejí. Víme určitě, že prototyp Škody 440, později označované jako Spartak, byl představen 19. prosince 1953 jako dárek k 69. narozeninám prezidenta Antonína Zápotockého. Ano, tak to za socialismu chodilo, automobilky dávaly prototypy jako dárek politickým představitelům.
Veřejnosti se pak Spartak představil 1. května 1954 v rámci prvomájového průvodu v Mladé Boleslavi. První zákazníci ho dostali koncem léta 1955, ale některé zdroje jako začátek prodeje uvádí právě 7. května 1955. Vlastně to ale není důležité, podstatné je, že Spartak se stal fenoménem. Na svou dobu měl velmi elegantní design a přestože se pro mnoho Čechoslováků stal ideálem rodinného vozu, většinu dnešních zákazníků by šokovalo, jak byl malý a skromný.
Škoda 440 Spartak totiž vznikla jako menší sourozenec Škody 1200. Měla páteřový rám, odpružení listovými pery, malý čtyřválec o objemu 1,1 litru a výkonu 40 koní a pohon zadních kol. V průběhu padesátých let se objevilo několik verzí, třeba Škoda 445 s větší dvanáctistovkou (45k), nebo 450 s modernějším motorem o objemu opět 1,1 litru, ale výkonu 50 koní. Bylo to dvoudveřové auto (takže dozadu se muselo lézt krkolomně přes sklopené opěradlo), které ale vážilo jen 920 kg, takže dokázalo dosáhnout rychlosti až 110 km/h.
Modernizací Spartaku vznikla v roce 1959 původní Škoda Octavia, která se vyráběla až do 70. let. Přitom původní Spartak měl být jen dočasným modelem, než automobilka stihne připravit výrobu skutečně lidového vozu. Spartak totiž stál 27 450 Kčs, což tehdy pro většinu obyvatel byla zcela nedostupná cena. Jenže jak už to v dobách komunistické vlády chodilo, z plánů na skutečně lidové auto nakonec sešlo a Spartak musel sloužit dál. Nakonec se ho prodalo přes 85 tisíc kusů (včetně modelu 445 a roadsteru 450, ale nepočítaje následující Octavii) a některé dokonce i do zahraničí. Tisícovka Spartaků dokonce putovala do Ameriky, ale Spartak se podíval.i na Nový Zéland nebo do Jižní Ameriky.
Do dnešní doby přežívá kolem 2000 kusů Spartaků a pěkný kousek v originálním stavu nebo po kvalitní renovaci může vyjít na stovky tisíc korun.