MENU

Den, kdy Pražané začali jezdit pod zemí

Zajímavosti
Den, kdy Pražané začali jezdit pod zemí
Zdroj fotografie: Wikimedia Commons

Dnes je to přesně 51 let, kdy byl slavnostně zahájen provoz Pražského metra na jeho první trase. Soupravy měly zpočátku pouze tři vagóny a jezdily mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnes Florenc). Byl to počátek velkých změn v pražské hromadné dopravě.

Stavba metra, inspirovaná moskevskou podzemkou, začala po letech plánování v roce 1966. Praha měla v té době poměrně rozsáhlou, ale již značně přetíženou tramvajovou síť a pomalu narůstal i počet automobilů, takže potřebovala efektivní řešení. První úsek linky C, dlouhý 6,6 km, zahrnoval devět stanic a byl vybudován s využitím sovětské technologie, včetně typizovaných prvků a hloubených tunelů. Výstavba probíhala za náročných podmínek, první trasa zahrnovala i provedení kolejí vnitřkem o rok dříve dostavěného Nuselského mostu.

Slavnostní otevření 9. května 1974, symbolicky naplánované na výročí osvobození Československa (tehdy se ještě slavilo podle „moskevského“ času), provázely oslavy a přítomnost vysokých představitelů. První soupravy, složené z vozů Ečs sovětské výroby, přepravily během úvodního dne tisíce zvědavých Pražanů. Metro okamžitě změnilo dopravní návyky obyvatel, zkrátilo dojezdové časy a odlehčilo povrchové dopravě. Stanice, jako Hlavní nádraží či Muzeum, se staly nejen dopravními uzly, ale do značné míry i technickými a architektonickými skvosty. Výtvarné pojetí bylo ovlivněno socialistickým realismem a nechyběly ani politicky ovlivněné reliéfy a další umělecká díla. Ale pozor, slavné barevné plechové „čočky“, které byly ovlivněny popartem a i dnes jejich kopie patří k vyhledávaným sběratelským dílům, se objevily až v srpnu 1978 na druhé otevřené trase A.

Na „céčku“ se v létě 1975 postupně objevily čtyřvozové soupravy a v únoru 1979 konečně i plné pětivozové. Pamětníci si také vzpomenou, že až do roku 1985 byly na vstupech do metra turnikety, do kterých se házely drobné mince.

Od roku 1974 se pražské metro rozrostlo na tři linky (A, B, C) s celkovou délkou přes 65 km a 61 stanicemi. Modernizace přinesla nové vozy, automatizované systémy a plány na linku D, která se začla stavět v dubnu 2022. Nová trasa bude mít deset stanic, začínat bude přestupní stanicí na Náměstí Míru a povede téměř přímo na jih, do depa Písnice. Nepovede ovšem Nuselským mostem, nýbrž spodem pod nám. bratří Synků. Trasa by měla být postupně otevřena mezi lety 2031 a 2036 a budou na ní jezdit plně automatizované soupravy bez strojvedoucích.

V roce 2024 přepravilo pražské metro přes 400 milionů cestujících, což svědčí o jeho nezastupitelné roli.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
Rádio BLANÍK - Morava a Slezsko
Pohodové české rádio
Souhvězdí
HODINY
Souhvězdí - HODINY
LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Hráli jsme kličkovanou
DALIBOR JANDA
Hráli jsme kličkovanou - DALIBOR JANDA
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Jeans On
DAVID DUNDAS
Jeans On - DAVID DUNDAS
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.