Den, kdy se narodila Carevna
.webp?ts=)
Dne 15. října 1956 sjely z výrobní linky Gorkovského automobilového závodu (GAZ) v Sovětském Svazu první osobní vozy GAZ-21 Volha, které se měly stát symbolem poválečné modernizace Sovětského svazu. Vlastnil jí Leonid Brežněv i Jurij Gagarin a přezdívalo se jí „Carevna“.
Model GAZ-21 Volha vznikl jako nástupce stárnoucího typu GAZ-M20 Poběda z konce 40. let („Poběda“ znamená rusky „vítězství“). Vývoj nového modelu začal kolem roku 1953, krátce po smrti Josifa Stalina, kdy se země snažila modernizovat nejen průmysl, ale i image sovětského životního stylu.
Design vozu vznikal v době, kdy sovětské automobilky nepřiznaně, ale bedlivě sledovaly západní trendy – zejména americké sedany s výraznými liniemi karoserie a prostornými interiéry. Hlavní konstruktér Lev Jeremejev navrhl elegantní siluetu s charakteristickou chromovanou maskou chladiče ve tvaru žraločí tlamy a emblémem běžícího jelena – symbolem města Gorkij (dnešní Nižnij Novgorod). Inspirace modely Ford Mainline, Plymouth Savoy, či některými Packardy byla tak zjevná, až se spekulovalo, jestli Rusové nekoupili vyřazené lisovací stroje z Ameriky. Ale ne, Carevna byla skutečně kompletně sovětským výrobkem. I když...
Volha byla robustní, prostorná a uzpůsobená pro špatné silnice i drsné klima. Dostala čtyřválcový motor o objemu 2,4 litru, jehož konstrukce se ale nápadně podobala tehdejším americkým motorům značky Ford. Měla také moderní automatické topení a překvapivě výborné odpružení. Od roku 1957 následovala sériová výroba, přičemž vozy sloužily především státním úřadům, podnikům a taxi službám v celém Sovětském svazu i v satelitních zemích východního bloku.
Model GAZ-21 prošel během let třemi hlavními modernizacemi – od prvních zkušebních sérií (1956–1958) až po verze s modernizovanou karoserií a motorem v druhé polovině 60. let. Celkem bylo vyrobeno přibližně 639 000 kusů, což z něj činí jeden z nejúspěšnějších sovětských automobilů své doby.
Výroba byla ukončena 15. července 1970, kdy jej nahradil novější model GAZ-24 Volha. Přesto si původní GAZ-21 uchoval status kultovního vozu – stal se nejen dopravním prostředkem, ale i symbolem společenské prestiže. Dodnes je považován za jednu z nejvýraznějších ikon sovětské automobilové éry, připomínající období, kdy se Sovětský svaz snažil dohnat Západ i na silnicích.
A přezdívka Carevna? Částečně byla odkazem na nepopiratelnou eleganci (zejména prvních sérií ve dvoubarevném provedení), nicméně odkazovala také na nedostupnost. Normální člověk si novou Carevnu prostě pořídit nemohl, byla určena pro policii, státní taxislužbu a občany, kteří si v rámci komunistické rovnosti byli „rovnější“.