MENU

Královna nebes poprvé vzlétla před 56 lety

Zajímavosti
Královna nebes poprvé vzlétla před 56 lety
Zdroj fotografie: Canva

Únor 1969. Praha je zmítána apatií a depresí normalizace po vpádu vojsk Varšavské smlouvy, The Beatles mají po svém posledním veřejném vystoupení a nahrávají své finální dvě desky a na vojenském letišti Paine Field, nedaleko města Everett ve státě Washington, vyjíždí 9. února na dráhu ke svému prvnímu testovacímu letu krásný Boeing 747.

Prototyp s registračním číslem N7470, nazvaný „City of Everett“ byl vyroben 30. září 1968 a dostal klasické bílé lakování s červeným pruhem a objevila se na něm loga více než dvou tuctů aerolinek, které si ho dopředu objednaly. Vývoj nového velkého dopravního letadla trval více než pět let. V průběhu 60. let zažívala letecká doprava prudký rozvoj a bylo třeba větších letadel, aby mohla klesnout cena letenek. Beoing 747 byl prvním tzv. „widebody“ letadlem, měl tedy široký trup se dvěma uličkami a deseti sedadly v jedné řadě. Byl ve své době největší, a proto se také vžilo jeho označení Jumbo jet.

Díky zvýšenému „hrbu“ na přední části trupu byl částečně dvoupatrový. V horním patře byla pilotní kabina a místa pro cestující. Některé aerolinky využívaly horní patro výhradně pro cestující business class, kde v každé řadě byla čtyři pohodlná sedadla, ale dala se objednat i šestisedadlová „economy“ verze. Objevovaly se také opulentní salonky první třídy, někdy na horní palubě, jindy přímo ve špičce letounu pod pilotní kabinou.

Umístění pilotní kabiny v horním patře také znamenalo, že v případě nákladních verzí Boeingu 747 šla naistalovat vzhůru vyklápěná příď letadla. Ta vytvořila obří vstupní otvor, kterým se pak pomocí hydraulických nakladačů daly nakládat i velmi rozměrné náklady. O pohon se starala čtveřice motorů, nejdřív značky Pratt & Whitney, poté General Electric a nakonec Rolls-Royce, cestovní rychlost byla 900 km/h.

Jumbo jet byl homologován ještě do konce roku 1969 a v následujících letech vzniklo několik různých variant pro delší lety, těžší náklady, vznikl jeden exemplář se zkráceným trupem, později se objevilo prodloužené horní patro a samozřejmě nesmíme zapomenout na vojenské a nákladní speciály, včetně dvou, které uměly na svém hřbetě přepravovat raketoplán Enterprise.

Letounu se přezdívalo i Královna nebes a jeho význam byl takový, že se dostal i do populární kultury. Odkazy se objevují v textech mnoha písní a zahrál si ve více než 300 filmech. Boeing už v roce 2020 oznámil, že do dvou let ukončí výrobu modelu 747 kvůli klesajícímu zájmu aerolinek. Poslední vyrobený Boeing 747 vzlétl ze základny Everett 31. ledna 2023. Je to nákladní letoun pro společnost Atlas Air, a po dlouhých téměř 54 letech celkem 1574. vyrobený kus.

Boeing 747 ještě stále zůstává ve službě některých aerolinek, přestože třeba British Airways svou flotilu 747 vyřadily už před více než čtyřmi lety. Německá Lufthansa si ale stále ještě drží 27 Boeingů 747, z toho 24 je v pravidelné službě.

Naše další stanice Rádia Blaník

LIVE
Rádio BLANÍK - Morava a Slezsko
Pohodové české rádio
Black Velvet
ALANNAH MYLES
Black Velvet - ALANNAH MYLES
LIVE
BLANÍK CZ
Hezky česky celý den
Dnes
TUBLATANKA
Dnes - TUBLATANKA
LIVE
BLANÍK Oldies
Nejlepší hudba 60., 70. a 80. let
Heart Of Gold
NEIL YOUNG
Heart Of Gold - NEIL YOUNG
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.