MENU

Podmořský tunel se plánoval už před 200 lety!

Zajímavosti
Podmořský tunel se plánoval už před 200 lety!
Zdroj fotografie: Canva / stocknshares, Getty Images Signature

P5esně před 31 lety, 14. listopadu 1994, byla zahájena byla pravidelná osobní železniční doprava mezi Londýnem a Paříží, která vedla novým tunelem pod Lamanšským průlivem. Tento den odjel první Eurostar s platícími cestujícími z londýnské stanice Waterloo International do Pařížské Paris Nord a dál do Bruselu, čímž se splnil sen o přímém spojení Velké Británie s kontinentální Evropou bez nutnosti překonávat moře lodí nebo letadly. Cesta, která dříve trvala v lepším případě půl dne, se zkrátila na přibližně 3 hodiny.

Myšlenka na tunel pod Lamanšským průlivem není ani zdaleka nová – sahá až do počátků 19. století, kdy francouzský inženýr Albert Mathieu navrhl první koncept v roce 1802. Nicméně politické, technické a finanční překážky bránily realizaci po celá desetiletí. Teprve v 80. letech 20. století se projekt rozběhl díky dohodě mezi britskou premiérkou Margaret Thatcherovou a francouzským prezidentem Françoisem Mitterrandem. V roce 1986 byla podepsána smlouva o stavbě, a v roce 1988 začaly práce na tunelu, který spojuje Folkestone v Anglii s Coquelles ve Francii.

Stavba tunelu byla inženýrským zázrakem. Celková délka dosahuje 50,5 kilometru, z čehož 37,9 kilometru vede pod mořským dnem v hloubce až 75 metrů. Tunel sestává ze tří paralelních tub: dvou pro vlaky a jedné servisní štoly pro údržbu a případnou evakuaci. Na projektu pracovalo až 15 000 lidí z obou stran kanálu, a to za použití obřích tunelovacích strojů. Náklady se vyšplhaly na více než 15 miliard dolarů, což byl dvojnásobek původního odhadu. Oficiální otevření proběhlo 6. května 1994, kdy královna Alžběta II. a prezident Mitterrand projeli tunelem v královském vlaku. Nákladní doprava začala v červnu, ale osobní služba Eurostar byla spuštěna až 14. listopadu po důkladných testech.

První den odjely dva vlaky do Paříže a dva do Bruselu, přičemž rychlost v tunelu dosahovala až 160 km/h. Eurostar rychle získal popularitu díky pohodlí, rychlosti a ekologickým výhodám oproti letecké dopravě. Do roku 1996 bylo tímto způsobem přepraveno přes 2 miliony cestujících. Tunel nejen zkrátil cestovní dobu mezi Londýnem a Paříží na 2 hodiny 15 minut (po otevření vysokorychlostní tratě HS1 v roce 2007), ale také posílil ekonomické vazby. Podpořil turismus, obchod a migraci pracovní síly, přičemž ročně přepraví miliony tun zboží a desítky milionů lidí.

Navzdory úspěchům čelil projekt výzvám: v roce 1996 došlo k požáru v nákladním vlaku, což vedlo k vylepšení bezpečnostních opatření. Během pandemie COVID-19 se provoz snížil, ale dnes je Eurostar klíčovým hráčem v udržitelné dopravě, s plány na rozšíření linek do Německa a Nizozemska.

Další stanice Rádia Blaník

LIVE
ČESKÝ BLANÍK
České písničky, které máte rádi
Píseň kovbojská
MICHAL HRŮZA & LENKA DUSILOVÁ
Píseň kovbojská - MICHAL HRŮZA & LENKA DUSILOVÁ
Copyright © 2025 MEDIA MARKETING SERVICES a.s., All Rights Reserved.