Tunel pod mořem slaví 31 let
.webp?ts=)
Přesně před 31 lety byl slavnostně otevřen tunel pod kanálem La Manche. Dopravní megaprojekt spojil Velkou Británii s Francií, zásadně urychlil dopravu zboží i pasažérů a stal se jedním ze zásadních stavebních počinů konce 20. století.
Myšlenka vybudovat tunel pod Lamanšským průlivem je ale dalekos starší - sahá až do začátku 19. století. První reálné návrhy se objevily už v roce 1802, ovšem až v 80. letech 20. století došlo k dohodě mezi britskou a francouzskou vládou o společné výstavbě. Práce na projektu začaly oficiálně v roce 1988, a po šesti letech náročného ražení a výstavby byl tunel uveden do provozu.
Eurotunel (kterému v Anglii říkají Channel Tunnel nebo familiérně Chunnel) měří celkem 50,5 kilometru, z čehož 37,9 km vede pod mořem, což z něj činí nejdelší podmořský tunel na světě. V nejhlubším místě vede až 75 metrů pod mořským dnem. Spojuje Folkestone v Anglii s Coquelles u Calais ve Francii. Tunel se skládá ze tří samostatných tubusů – dvou pro železniční provoz a jednoho menšího servisního. Slavnostního otevření 6. května 1994 se zúčastnila britská královna Alžběta II. a francouzský prezident François Mitterrand.
Dnes je Eurotunel klíčovou dopravní tepnou pro nákladní vlaky, automobilové transportéry i rychlovlaky Eurostar, které spojují Londýn s Paříží či Bruselem za pouhé 2–3 hodiny. Každý rok ho využijí desítky milionů cestujících a miliony tun zboží.