Praga: dnes už skoro zapomenutá automobilka slaví výročí
.webp?ts=)
Dnes je to 118 let, co byla založena „Pražská továrna na automobily“, coby společný podnik První česko-moravské továrny na stroje v Praze a Ringhofferových závodů. Kostrbatý název se naštěstí celkem brzo změnil a tak znalci automobilové historie dodnes vzpomínají na báječné stroje značky Praga.
První roky existence nebyly snadné. Automobilka začala výrobou vozů v licenci italské firmy Isotta Fraschini a později francouzských značek Charon a Renault. Nepředstavujte si ale velkou a ruchem překypující automobilku, zezačátku byla produkce byla velmi nízká – v roce 1908 vzniklo prakticky ručně pouhých šest kusů – poptávka po drahých automobilech byla minimální. Teprve v roce 1909, kdy vznikla značka Praga (odvozená z latinského názvu Prahy), začala továrna hledat svou vlastní cestu. Skutečný zlom nastal v roce 1911 s příchodem konstruktéra Františka Kece. Ten navrhl vojenský nákladní vůz Praga V a k němu také přívěs. Souprava se proslavila jako „autovlak“ a díky její spolehlivosti získala Praga zakázku od rakousko-uherské armády. Současně Kec představil první vlastní osobní modely – Praga Mignon, Grand a Alfa – čímž položil základ budoucí slávy.
Během první republiky se Praga stala největším výrobcem osobních vozů v Československu. Modely jako Praga Piccolo (1924) či luxusní Praga Lady (1935) sklízely úspěchy doma i v zahraničí, například na autosalonu v Paříži, kde Lady v roce 1937 vyhrála soutěž elegance. Automobilka inovovala – postupně přinesla oběhové mazání motoru, vícestupňové převodovky či balonové pneumatiky – a její vozy, včetně těch, které používal prezident T. G. Masaryk (Praga Grand), se staly symbolem kvality.
Válka ukončila výrobu osobních aut
Druhá světová válka však přinesla tragický zvrat. Spojenecký nálet 25. března 1945 zničil téměř celý závod ve Vysočanech. Po válce se Praga přesunula do nových prostor a zaměřila se na nákladní vozy, z nichž nejznámější je legendární Praga V3S, přezdívaný „vejtřaska“. Tento třítunový speciál sloužil armádě i civilnímu sektoru až do 90. let.
Výroba osobních vozů skončila v roce 1947, ale před pár lety značka Praga znova ožila. S původní automobilkou má máloco společného, noví majitelé se ale rozhodně nedrží při zemi. Od roku 2011 vyvýjejí a testují supersportovní model, který v minulém roce konečně nabídli exkluzivním zákazníkům. Praga R1 je závodní kousek, Praga Bohema silniční verze. Přijde na desítky milionů, ale nabízí neuvěřitelné jízdní výkony.
Lidové auto od nové Pragy nejspíš čekat nemůžeme, ale historie značky je bohatá až až. Je pěkné si občas vzpomenout na dobu, kdy české automobilky hrály ve světovém měřítku první ligu.