První lokomotiva vyrobená na našem území
.webp?ts=)
Třistadesítka, Kafemlejnek, nebo Matylda, i tak se mezi železničáři říkalo parní lokomotivě typ 97, později přeznačené na řadu 310. Šlo o malou trojpřežní tendrovou parní lokomotivu s vysokým baňatým komínem a baňatým parním dómem hned za ním. Byly v provozu u Rakouských státních drah, ale důležité jsou především proto, že jedna z nich byla vůbec první lokomotivou vyrobenou na našem území, konkrétně v První Česko-moravské továrně na stoje v Praze-Libni.
Koncem 19, století patřily české země k průmyslově vyspělejším částem monarchie a byla zde poměrně hustá železniční síť. Existovalo zde značné množství výrobců železničních vagónů, ale lokomotivy se dovážely, většinou z Anglie. Libeňská továrna, mimochodem předchůdce ČKD, získala zakázku na výrobu několika kusů po jednáních ve Vídni a netrvalo ani rok, než 28. dubna 1900 vyjela z továrny první lokomotiva, slavnostně ozdobená a s hrdým velkým nápisem „NA ZDAR!“, podle kterého se jí později začlo přezdívat „Nazdárek.“
Lokomotiva se osvědčila svou spolehlivostí a po roce 1918 se součstí Českoslovesnkých státních drah stalo 133 lokomotiv tohoto typu. Dnes zůstává v Čechách a na Slovensku 12 kusů, z toho 4 jsou provozuschopné. Původní „Nazdárek“ zůstal po první světové válce na území Rakouska a jeho osud není znám. Poslední stroj zůstal v aktivním provozu jako posunovací lokomotiva v Bratislavě až do roku 1968.
Příbuzný typ lokomotivy, označený 313.4, jste mohli vidět ve filmu „Páni kluci“ z roku 1975. Jde o poslední provozuschopný stroj tohoto typu, navíc v posledních letech prošla renovací.