První nehoda autobusu u nás
Začátek 20. století byl obdobím, kdy se silnice začaly měnit. Vedle kočárů a povozů se postupně objevovaly první motorové autobusy, tehdejší technologické „zázraky“, které lákaly zvědavé davy. Právě v roce 1908 se v Čechách rozjela první poštovní autobusová linka mezi Pardubicemi a Lázní Bohdaneč.
A jak už to u průkopníků bývá, nadšení šlo ruku v ruce s rizikem.
Když 13. května 1908 vyjela slavnostně první linka, byl to malý regionální svátek. Lidé se sjížděli, aby viděli moderní vůz značky Laurin & Klement. Autobus vypadal robustně, ale silnice rozhodně nepatřily mezi ty, které bychom dnes nazvali bezpečnými.
Jen půl roku po startu provozu přišel okamžik, který se zapsal do historie. U Semtína poblíž Pardubic se autobus se šesti cestujícími zřítil ze zpevněné hráze. Těžká zranění utrpěli tři lidé, včetně řidiče a další dva cestující vyvázli s lehkým poraněním. Naštěstí tehdy nikdo nezemřel.
První autobusy neměly bezpečnostní pásy, stabilizační systémy ani pořádné odpružení. K tomu úzké cesty, výmoly a zpevněné hráze bez zábradlí… z dnešního pohledu šlo o jízdu srdcem i nervy.
Dnešní autobusy jsou maximálně stabilní, vybavené elektronikou i moderními brzdami. Nehody tvoří výjimku, ne pravidlo. Pád u Semtína tak zůstává připomínkou toho, jak odvážné byly začátky silniční dopravy a jak moc se za víc než sto let změnil postup od „dobrodružné jízdy“ k bezpečné a rutinní cestě.