První česká lokomotiva slaví výročí
.webp?ts=)
Úplně první vlak – tehdy ještě parní – viděli Češi roku 1845 a byla to veliká sláva. Zněly salvy z děl, přijel arcivévoda a nálada toho dne byla mimořádná.
Nutno říct, že třeba takový Karel Havlíček Borovský z toho vůbec nadšený nebyl. Nová trať z Vídně do Prahy podle něj představovala politický záměr, který pro Čechy nemusel být příznivý. Jiní železnici dokonce označovali za zlo – za dílo ďáblovo. Lidé se lokomotiv děsili, nadávali, že plaší dobytek na pastvinách, a stěžovali si na dělníky stavící tratě.
A rychlost 65 km/h? Ta byla pro mnohé naprosto nepředstavitelná. Tenkrát dokonce vznikaly studie, že se člověk při takové rychlosti může i udusit. Někteří byli naopak pyšní, že zrovna jejich vesnice leží na nové trati – a už jen vidět vlak byl pro ně obrovský zážitek.
První lokomotivy pro české koleje se dovážely z Anglie – asi jako když si dnes koupíte skříň. Spousta šroubků a „sestavte si sami“. A taky nějakou dobu byli strojvůdci výhradně Britové, než vycvičili naše.
No a teď k tomu dnešnímu výročí – první česká lokomotiva vznikla o několik desítek let později, v roce 1900. Říkalo se jí Nazdar nebo taky Nazdárek, a to kvůli velkému nápisu, který měla na sobě. Vyrobili ji v Lybni, ale dlouho tu nepobyla – nakonec poputovala do Rakouska.
A parní lokomotivy se s námi oficiálně rozloučily až v létě roku 1980.
Svět podle Samiry si můžete zpětně kdykoliv poslechnout v podcastech Rádia BLANÍK