Autobusové nádraží na Florenci dnes slaví
.webp?ts=)
Přesně před 77 lety bylo otevřeno Ústřední autobusové nádraží Praha Florenc, největší a nejznámější autobusový terminál v tehdejším Československu - a dodnes největší v Česku. Jeho role v dopravní historii naší země je zcela klíčová.
Každý Pražák (a bezesporu i spousta přespolních) má na tohle nádraží svou vzpomínku. Já například v už dávno neexistujícím krytém nadchodu poprvé políbil svou manželku a kolikrát jsem s batohem na zádech hledal to správné nástupiště. Chodilo se často ještě přímo po ploše, po asfaltu promaštěném naftou a olejem z dosluhujícíh Karos.
Florenc začala sloužit v roce 1948, kdy Československé státní dráhy (ČSD) zřídily autobusové garáže v oblasti Karlína a Nového Města. Původní nádraží mělo 25 nástupišť a vjezd od Městského muzea. V roce 1949 byla postavena výpravní budova s čekárnou, pokladnami a bufetem. V 70. letech, kvůli výstavbě metra Florenc, došlo k přestavbě – vjezd byl přesunut pod oblouky Negrelliho viaduktu a původní budova zbourána. Nová koncepce zahrnovala dvě haly v Křižíkově ulici a už zmíněné kryté přechodové lávky k nástupištím.
Současnost a budoucnost
Dnes Florenc odbavuje přes 10 milionů cestujících ročně a denně více než 500 spojů, z toho 65 % mezinárodních, například do Murcie (2 490 km). Terminál, provozovaný společností Terminál Florenc s.r.o., je bezbariérový, s moderní halou otevřenou v roce 2009. Nabízí pokladny, infostánky, restaurace a akustický navigační systém pro zrakově postižené. Florenc je ideálně propojena s metrem (linky B a C) a tramvajemi, což z ní činí klíčový dopravní uzel.
A to není všechno, plánuje se další modernizace, včetně zastřešení nástupišť a výstavby eskalátorů přímo z metra. Město Praha a Institut plánování a rozvoje (IPR) navrhují revitalizaci okolí, včetně propojení s Masarykovým nádražím, kde právě probíhá velká rekonstrukce, a také vytvoření městské tržnice pod Negrelliho viaduktem. Transformace území by měla začít kolem roku 2027, s dokončením do roku 2032. Florenc tak rozhodně zůstane klíčovým dopravním a urbanistickým centrem na další léta.