Premiéra Vest Pocket Revue odstartovala éru Voskovce a Wericha
.webp?ts=)
Dne 19. dubna 1927 se ve dvoraně Umělecké besedy na Malé Straně odehrála premiéra hry Vest Pocket Revue, která znamenala začátek legendární spolupráce Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Tato inscenace nejenže představila nový směr českého divadla, ale také položila základy pro vznik Osvobozeného divadla, které se stalo symbolem avantgardního umění meziválečného Československa.
Jiří Voskovec a Jan Werich, tehdy studenti práv, se poprvé setkali na Mikulášské besídce 6. prosince 1926, kde společně improvizovali a položili tak základy pro budoucí spolupráci. Jejich první společná hra, Vest Pocket Revue, byla původně určena jako jednorázové vystoupení pro přátele, ale její úspěch vedl k více než 200 reprízám.
Inovativní přístup
Vest Pocket Revue byla inspirována francouzským avantgardním divadlem, dadaismem a surrealismem. Hra kombinovala prvky kabaretu, grotesky a satiry, čímž vytvořila nový styl, který oslovil široké publikum. Voskovec a Werich využívali masek inspirovaných klauny Fratellini, čímž zdůraznili vizuální stránku představení.
Spolupráce s Jaroslavem Ježkem
Krátce po premiéře se k dvojici připojil skladatel Jaroslav Ježek, jehož jazzově laděná hudba se stala nedílnou součástí jejich představení. Ježkova hudba dodala inscenacím dynamiku a pomohla definovat charakteristický styl Osvobozeného divadla.
Odkaz
Premiéra Vest Pocket Revue znamenala nejen začátek spolupráce Voskovce a Wericha, ale také otevřela novou kapitolu v českém divadle. Jejich inovativní přístup a odvaha experimentovat ovlivnily generace umělců a zanechaly trvalý odkaz v české kulturní historii.