Výročí unikátní tramvajové sítě
.webp)
Dnes je to 125 let od chvíle, kdy vyjely první tramvajové vozy po trati spojující Staré náměstí v Jablonci nad Nisou s nedalekým Rychnovem. Trať byla jednokolejná s výhybnami a měřila něco málo přes 9 kilometrů. Byl to začátek systému, jehož raritní odkaz funguje dodnes, přestože samotná jablonecká síť zanikla jen krátce po druhé světové válce.
Hned v roce 1900 se ale jablonecká tramvajová síť velmi rychle rozprostřela po celém městě a okolí. Ze Starého (dnes Mírového) náměstí se protáhla na náměstí Boženy němcové, pak do Rýnovic k poště a od divadla do Brandlu. Vznikla propojka mezi Rýnovicemi a Brandlem a další trasy, celá síť měla 21 km a vedla obtížným a členitým terénem. Tehdejší rozchod kolejí byl přesně 1000 mm a vlečné vozy pocházely ze Štýrského Hradce. Ve dvacátých letech je pak doplnil další tucet tramvají od Ringhoffera a v padesátých letech nastoupily vozy Tatra 6MT. Kromě osobní přepravy sloužila síť hojně i k dopravě nákladní a poštovní.
Už za první republiky se vážně uvažovalo o propojení jablonecké tramvajové sítě s tou Libereckou, která fungovala už od roku 1897. Návrh byl ale nejdříve zamítnut a znova přišel na přetřes až po válce, kdy jablonecká tramvajová síť začala zkomírat. Jednotlivé části tratí se postupně rušily, ale přesto se začal stavět nový úsek. Jeho první část do Proseče byla zprovozněna na podzim 1953 a na Nový rok 1955 byl zprovozněn celý úsek.
Po zániku jabloneckého dopravního podniku vzniknul podnik společný. Nová linka dostala číslo 11, které nese dodnes. 13 kilometrů dlouhý úsek byl původně celý jednokolejný s výhybnami, dnes už je část trati zdvojkolejněna. Původní úzký rozchod vydržel velmi dlouho - liberecká tramvajová síť totiž na běžný rozchod 1435 mm přešla až v devadesátých letech. Určitou dobu tak tramvajový systém využíval tzv. dvourozchodovou splítku - měl třetí kolejnici a mohly po něm jezdit jak tramvaje městské, tak úzkorozchodové meziměstské. Pro meziměstský úsek to ostatně v některých místech platí dodnes - přechod na běžný rozchod 1435 mm je teprve v plánu a mluví se i o prodloužení trati do centra Jablonce nad Nisou.
Jízda tramvají skrz les je unikátním zážitkem, který v Čechách nemá obdoby - žádnou jinou takhle dlouhou meziměstskou tramvajovou trať u nás nenajdete. Jízda trvá zhruba půl hodiny a zejména v době, kdy jsou stromy obalené listím, jde o krásný zážitek. Denně tato linka přepraví na 11 tisíc lidí.